Pages

Wednesday, May 5, 2010

Back in KL, I miss Tampin

4 days holiday back in my hometown, Tampin...its such a great vacation for me. free from hassle buzzle KL, "cooler"than KL, and save a lot cz didnt pay grand saga for 4 days. hahaha..why everyday i need to donate at about RM4 to grand saga?duhhh...

Niway, im looking forward to go back again.
what's great in tampin?


Some info about Tampin. enjoy :)

Tampin merupakan sebuah bandar yang terletak di antara sempadan Negeri Sembilan dan negeri Melaka .

Majlis Daerah Tampin telah ditubuhkan pada 1 Julai 1980, hasil daripada penyusunan semula pentadbiran melalui peruntukan Akta Kerajaan Tempatan 1976. Sebelum itu, ia dikenali sebagai Lembaga Bandaran Tampin.

Luas kawasan ialah 50 batu persegi atau 12,949 hektar.

Bandar Tampin berjiran dengan Bandar Pulau Sebang, Melaka.Lampu isyarat di di kedua-dua bandar yang berjiran itu merupakan sempadan antara Negeri Melaka dan Negeri Sembilan.


Tampin boleh dihubungkan dengan Melaka, Seremban dan Johor Bahru melalui jalan persekutuan. Lebuh raya utama tidak melalui daerah Tampin tetapi boleh menggunakan Lebuh Raya Utara-Selatan dan keluar melalui Tol Simpang Ampat Alor Gajah.


Daerah Tampin mempunyai Stesen keretapi iaitu Gemas, Batang Melaka dan Air Kuning Selatan. Namun stesen Air Kuning Selatan telah ditutup. Projek landasan kereta api berkembar antara Seremban ke Gemas turut menggantikan Stesen Kereta Api Batang Melaka yang sedia ada di lokasi yang baru.

Walau bagaimanapun lokasi Stesen KTMB Batang Melaka yang baru akan dipindahkan dalam kawasan Negeri Melaka.Stesen keretapi terdekat bagi bandar Tampin ialah Stesen Keretapi Pulau Sebang, Alor Gajah Melaka yang terletak hanya 1 kilometer sahaja dari Pusat bandar Tampin.

Majlis Daerah Tampin merangkumi kawasan:

Pekan Gemencheh
Gemencheh Lama
Gemencheh Baru
Batang Melaka
Air Kuning Selatan
Gemas
Majlis Tempatan Gedok

Struktur Pentadbiran Majlis Daerah Tampin terdiri daripada:

Majlis (Penggubal Dasar)
Jawatankuasa Kecil (Penasihat Kepada Majlis)
Pengurusan (Pelaksana).



Tampin merupakan salah satu bandar di Negeri Sembilan yang amat seronok dilawati dengan tarikan daari sektor pelancongan yang tidak kurang hebatnya seperti kesejukan air terjunnya,keindahan flora dan fauna di gunung tampin, aktiviti lasak dan juga boleh dikatakan sebagai syurga membeli kain dan kelengkapan untuk menyambut lebaran.



How to get here?
thats the map..get by train is awesome.hahaha..

opss.. i have an appointment with Eunice at Amcorpmall at 2.
will continue writing later..till then..
enjoy.

payne

No comments: